حديثه جونحديثه جون، تا این لحظه: 10 سال و 8 ماه و 13 روز سن داره
فاطمه فاطمه ، تا این لحظه: 9 سال و 2 ماه و 20 روز سن داره

حدیثه جون دختر ناز بابا

به نظر شما آیا این بانکداری، اسلامی است؟

1392/6/17 12:02
186 بازدید
اشتراک گذاری

سایت ایلام پویا نوشت:

این روزها بنرهایی در سطح شهر هفته بانکداری اسلامی را به مردم یادآوری می نمایند.

ای کاش بانک مرکزی به عنوان متولی کلیه بانک ها در کشور یک نظر سنجی را در صدا و سیما برگزار می نمود تا ببینیم اولا به نظر مردم این بانک داری اسلامی است و دوما مردم از بانک ها به چه میزان رضایت دارند؟

هر روز که از خواب بیدار می شویم تابلوی بانک جدیدی را در سطح شهر می بینیم که مثل قارچ سر بیرون آورده و در حال نقشه کشیدن برای جمع آوری پول مردم می باشند.

خیابان اصلی شهرتان را اگر نیم نگاهی بیاندازید، حدود 30 بانک در این محدوده وجود دارد که فقط کلمه اسلامی را به یدک می کشند و از وظایف اسلامی و حرکات و رفتار اسلامی آنها هیچ خبری نیست.

شهر در محاصره بانک هاست و به جز خود کارمندان بانک ها که غرق در تسهیلات شده اند کسی از آنها رضایت ندارد.

 دوستانی دارم که کارمند بانک هستند و برخی از آنها می گویند که خود و همسرم کارمند بانک هستیم و به هر دو نفر آنها تسهیلات 30 میلیونی تا 50 میلیون تومانی با سود 4% داده شده است و این خیرات به همه کارکنان بانک ها نیز رسیده است و فقط آنها هستند که از بانک ها رضایت کامل دارند و البته که گوارای وجودشان باد، اما مردمی که نقدینگی خود را به بانک ها داده اند چرا باید وامی که از بانک ها دریافت می نمایند با سود 24% به بالا باشد.

البته وقتی که خود آقایان محاسبه می نمایند ادعا دارند که 12 و یا 13% درصد سود روی آن می رود که البته همه مردم خوب حساب و کتاب بلدند و فهمیده اند که چه خبر است ولی چه فایده ای که دست آنها کوتاه و خرما بر نخیل.

یکی از بستگان نگارنده بعد از عقد و مراسمات عروسی، دقیقا ابتدای شهریور سال گذشته پرونده خود را تحویل بانک صادرات شعبه 24 متری ولیعصر(عج) شهرستان ایلام داده اند اما هنوز از وام ازدواج آنها خبری نیست و این است بانکداری اسلامی و دادن آرامشی که به خانواده نوپایی که سنت نبوی را به جای آورده است.

هیچکس در این آمار شکی ندارد که بیشترین وام ها متعلق به خود کارمندان بانک هاست و برای مردم اهمیت قائل نبوده و نیستند و به دنبال پول آنها بوده تا خدمت به خلق الله.

البته همه خبر دارند که اگر احیانا وام قرض الحسنه ای هم پرداخت شود در حد 1 میلیون تا 3 میلیون بیشتر نبوده و اگر به غیر آن باشد جز با پارتی بازی نبوده و نخواهد بود.

بانکداری از غرب به شرق و کشورهای اسلامی آمده است، در زمان طاغوت بانک‌های کشور ما همان فعالیت ربوی رایج در بانکداری غرب را انجام می‌دادند اما پس از پیروزی انقلاب اسلامی بنا شد بانک‌ها نیز در محور معاملات شرعی حرکت کنند.


در قرآن کریم درباره مخالفت و پرهیز از ربا، شدتی به کار رفته که کمتر در فروع دین پیشینه دارد. در اسلام، عدالت خواهی و ستم ستیزی، اصلی انکارناپذیر است. عدالت، معیاری کلی است که اسلامی بودن بیشتر فعالیت های اقتصادی را می توان با آن ارزیابی کرد.

رباخواری با این اصل در تضاد است و به همین دلیل، اسلام آن را تحریم کرده است.در آیات 273 تا 280 سوره بقره، خداوند پس از بیان حرمت ربا و ویژگی های روحی رباخواران و ذکر آثار آن، مؤمنان را از رباخواری برحذر می دارد و آنها را از پی آمدهای رباخواری که اعلان جنگ با خدا و پیامبر است، آگاه می سازد. در نهایت، علت حرمت ربا را که همان ستم است، بیان می کند: «اگر از این کار زشت (رباخواری) دست بردارید، اصل مال شما متعلق به خودتان است. در این صورت، نه به واسطه گرفتن اضافه ستم کرده اید و نه به دلیل نگرفتن اصل سرمایه ستم دیده اید».


ضرورت گره‌گشایی از مشکلات مردم از سوی بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری و توجه به سلامت فعالیت‌های اقتصادی امری مهم است که بانک ها از آن غافلند.

سیستم بانکی کشور، آفاتی دارد و برخی از بانک‌ها در کشور به سمت بانکداری غربی کشیده شده اند.

بانکداری در دنیا با هدف کسب منفعت شکل گرفته است و بانک‌ها در بخش‌هایی که سیاست‌های آنها با مردم در تضاد است به دنبال منافع خود هستند.

متاسفانه پرداخت وام قرض الحسنه از سوی بانک ها متوقف شده است.

 قرض الحسنه سنتی اسلامی و حسنه است و بیشتر بانک‌ها و مؤسسات مالی و اعتباری به این نوع از تسهیلات باید توجه داشته باشند و امید است با ارائه آموزش‌های لازم شاهد بانکداری صددرصد اسلامی و برکت بیش از پیش آن باشیم.

باید به این نکته توجه شود که تسهیلات با تدبیر و مدیریت صحیح در اختیار افراد قرار گیرد و نه اینکه کسی با دفترچه دامداری وام بگیرد ولی خودرو بخرد و یا کسی با وام علوفه سکه بخرد و موجبات التهاب بازار را فراهم نماید.

در حدیثی از امام حسین (ع) آمده است که:«  إنَّ حَوائِجَ النّاسِ اِلَيكُم مِن نِعَمِ اللّه‏ِ عَلَيكُم فَلاتَمَلُّوا النِّعَمَ ؛امام حسين عليه ‏السلام:نياز مردم به شما از نعمت هاى خدا بر شما است ؛ از اين نعمت افسرده و بيزار نباشيد



پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)