حديثه جونحديثه جون، تا این لحظه: 10 سال و 8 ماه و 26 روز سن داره
فاطمه فاطمه ، تا این لحظه: 9 سال و 3 ماه و 2 روز سن داره

حدیثه جون دختر ناز بابا

8 دليل براي گريه كردن نوزادان

1392/6/15 13:11
324 بازدید
اشتراک گذاری

 

 

8 دليل براي گريه كردن نوزادان

 

 پي بردن به دليل گريه نوزادان، کار چندانآساني نيست و تجربه ثابت کرده که در اغلب موارد گريه آنها هم چندان بي‌دليل نيست. پيبردن به علت گريه نوزادان، موجب رسيدگي بيشتر مي‌شود...

8 دليل زير را مي‌توان از شايع‌ترين دلايلگريه نوزادان به شمار آورد. اين دلايل را از زبان خود نوزادان بشنويد:


1- گريه مي‌کنم چون گرمم شده!

 

اگر از دماي بدن نوزاد خود مطمئن نيستيد،بهتر است دست خود را روي شکم يا پشت او قرار دهيد تا از حرارت فيزيکي او مطمئن شويد.همچنين گونه‌ها و پاها از خنکي مطبوع نوزاد، به راحتي خبر مي‌دهد!


2- گريه مي‌کنم چون شما با هم دعوا مي‌کنيد!

 

نوزادان جملات شما را نظير چرا زباله‌هارا سر موقع بيرون نمي‌گذاري، نمي‌فهمند ولي به راحتي تنش و مشاجره والدين را احساسمي‌کنند و اين باعث نگراني و بي‌قراري آنها مي‌شود. بهتر است دعواي اصلي خود را بهبعد از خواب او موکول کنيد.


3- من مضطرب و پريشان شده‌ام!

 

صداهاي بيش از اندازه، جابه‌جايي و حرکت،نور خيره کننده، حضور در اجتماعات شلوغ مثل مهماني مي‌تواند آرامش نوزاد را مختل کردهو باعث بي‌قراري او شود. حتي محصور شدن در بين کوهي از اسباب‌بازي نيز مي‌تواند بههمين نسبت براي نوزاد ايجاد تنش کند. اين هوشياري والدين است که دقيقا مراقب حساسيتنوزاد خود بوده و پي به علت اصلي اين بي‌قراري ببرند و فضايي مطبوع و آرام براي اوخلق کنند.


4- گريه مي‌کنم چون دلم درد مي‌کند!

 

هيچ دليل روشني براي ناراحتي‌هاي گوارشينوزادان وجود ندارد و متاسفانه بسيار رايج است. ممکن است نوزاد دچار ريفلاکس معده باشديا فرمول شير مصرفي، او را دچار اين حساسيت کرده است. ممکن است نوزاد مبتلا به يبوستشده و هزاران دليل گوارشي ديگر. مهم‌ترين کار والدين اين است که بعد از هر وعده غذادادن به نوزاد، او را وادار کنند که آروغ بزند. براي رفع گاز معده بهتر است که به آراميشکم نوزاد را ماساژ دهيد يا پاهاي او را به حالت دوچرخه زدن تکان دهيد. اگر کودک ازشير مادر تغذيه مي‌کند، بهتر است درهر وعده غذا تنها از يک پستان مادر شير بخورد يااگر با شيشه شير به او غذا مي‌دهيد، سعي کنيد سر شيشه اي که مجاري باريک دارد، انتخابکنيد. اين کارها باعث مي‌شود که کودک هنگام غذا خوردن هواي کمتري را به درون دستگاهگوارش خود بفرستد.


5- گريه مي‌کنم چون پوستم ظريف است!

 

اطراف انگشتان دست و پاي نوزادان زوايدبسيار ظريفي است که ممکن است هنگام زدودن آنها، نوزاد احساس ناراحتي کند. بنابراين،کار بايد به دقت و به کمک وسايل مخصوص انجام شود. همچنين در اغلب موارد، برچسب لباسنوزاد يا زيپ لباس مي‌تواند کودک را ناراحت کند. حتي کمربند ايمني کالسکه يا ماشين،باعث ساييدگي پوست نوزاد و آزردگي او مي‌شود.


6- گريه مي‌کنم چون احساس تنهايي مي‌کنم!

 

از ماه‌هاي 6 تا 9، نوزاد متوجه جدايي خوداز مادر مي‌شود. اما تنها گذاشتن او در اتاق مي‌تواند غير قابل تحمل باشد و گريه اورا به همراه داشته باشد. اينکه نوزاد را در فضايي قرار دهيد که ضمن کنترل او، به کارخود بپردازيد، خوب است. اما اگر احساس کرديد که همين جدايي نيز براي او سخت است، هراز گاهي به او توجه و محبت کنيد. گاهي تنها ديدن شما يا در آغوش گرفتن او براي چندلحظه به او تسکين مي‌دهد ولي اگر به هيچ عنوان حاضر به جدايي نشد، در هر حال اميدوارباشيد که با ورود به 15 ماهگي، بهتر با اين حقيقت کنار مي‌آيد.


7- گريه مي‌کنم چون گرسنه‌ام!

 

ممکن است نوزاد درست يک ساعت بعد از شيرخوردن ناآرامي کند و دقيقا اين ناآرامي به خاطر گرسنگي او باشد. اين اتفاق اصولا درمراحل رشد نوزاد پيش مي‌آيد. مثلا در هفته 2، 3 و ماه‌هاي 3 و 6 که تقريبا 2 روز ادامهمي‌يابد. اگر از گرسنه بودن او مطمئن نيستيد، او را بلند کنيد و چند دقيقه راه برويد.اگر به خواب رفت يا حداقل آرام شد، به اين معناست که گرسنه نيست ولي اگر گريه او همچنانادامه داشت، بهتر است به او شير بدهيد.


8- گريه مي‌کنم چون از ديدن اين فضاي تکراريخسته‌ام!

 

ماندن بيش از اندازه در يک وضعيت ثابت مثلقرار گرفتن روي صندلي و يا گوشه‌اي از اتاق مي‌تواند سبب خستگي و کسالت نوزاد شود بنابراينبد نيست که کمي او را حرکت دهيد. فضاي متنوعي را براي او خلق کنيد يا هر از گاهي اورا به پارک ببريد. اگر به قدري پرمشغله هستيد که فرصت اين کار را نداريد، لااقل بااو صحبت کنيد. نوزادان بسيار اجتماعي هستند. آنها از بودن در کنار شما، ديدن شما، گوشدادن به شما و آموختن از شما لذت مي‌برند.

 

نويسنده:دکتر منصور بهرامي   منبع:www.salamatiran.com

 

 

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)