حديثه جونحديثه جون، تا این لحظه: 10 سال و 8 ماه و 26 روز سن داره
فاطمه فاطمه ، تا این لحظه: 9 سال و 3 ماه و 2 روز سن داره

حدیثه جون دختر ناز بابا

آغوز؛ اولین واکسیناسیون نوزاد

1392/6/15 13:12
379 بازدید
اشتراک گذاری

 

آغوز؛ اولین واکسیناسیون نوزاد

آغوز غنی از سلول های فعال ایمنولوژیکی،آنتی بادی ها و سایر پروتئین های حفاظتی است، بنابراین به‌عنوان اولین واکسیناسیوننوزاد عمل می کند.

 

کارشناس بهداشت خانواده با بیان اینکه نوزادآغوز را که از آن به عنوان مایع طلایی یا هدیه زندگی یاد می‌شود به‌عنوان اولین تغذیهدریافت می کند، گفت: آغوز علاوه بر اینکه به‌عنوان اولین واکسیناسیون نوزاد عمل میکند، او را در برابر بسیاری از عفونت‌ها حفاظت می‌نماید و به تنظیم سیستم ایمنی درحال تکامل بدن نوزاد کمک می کند.

 

خانم رضوان نبیلی افزود: آغوز حاوی فاکتورهایرشد است که به تکامل و عملکرد موثر روده نوزاد کمک می‌کند و ورود میکرو ارگانیسم هاو آلرژن ها را به بدن نوزاد مشکل‌تر می کند. وی با اشاره به اینکه آغوز به مقدار کمکه مناسب با نیاز نوزاد است ترشح می شود، گفت: آغوز عمل دفع را در نوزاد تحریک می‌کندبه‌طوری که مکونیوم سریع از روده خارج می شود که این عمل به خروج موادی که سبب زردینوزاد می شوند کمک نموده و لذا احتمال زرد شدن نوزادان را کاهش می دهد.

 

وی افزود: آغوز سرشار از ویتامین A استکه علاوه بر حفاظت از چشم ها به کاهش عفونت ها کمک می کند.

 

کارشناس بهداشت خانواده از ساعت اول بهعنوان ساعت استثنایی زندگی یاد کرد و افزود: برای اولین بار محققین تاثیر زمان اولینتغذیه با شیر مادر را بر مرگ و میر نوزادان ارزیابی کرده اند و نشان داده اند که اگرنوزادان تغذیه با شیر مادر را در ساعت اول تولد شروع کنند مرگ و میر آنها کمتر می شود.

 

وی با اشاره به اهمیت تماس پوست با پوستمادر و نوزاد پس از تولد و شروع تغذیه با شیر مادر ظرف ساعت اول پرداخت و گفت: بدنمادر به گرم نگهداشتن مطلوب نوزاد کمک می کند که بویژه برای نوزادان کوچک و کم وزنهنگام تولد اهمیت دارد. همچنین نوزاد استرس کمتری دارد، آرامتر است و تنفس و ضربانقلب او پایدارتر است.

 

وی افزود: نوزاد ابتدا در معرض باکتری هایبدن مادر که اکثرا برای او مضر نیستند قرار می گیرد و با عوامل ایمنی موجود در شیرمادر حفاظت می شود، باکتری های بدن مادر جایگزین باکتری های روده و پوست نوزاد شدهو با باکتری های مضرتر کارکنان بهداشتی و محیط رقابت می کند و لذا از بروز عفونت هایناشی از آنها پیشگیری می کند.

 

وی اظهار داشت: لمس کردن، به دهان گرفتنو مکیدن پستان، ترشح اکسی توسین را در مادر تحریک می‌نماید که ضمن اینکه جریان یافتنشیر از پستان و ترشح سایر هورمون هایی که موجب احساس آرامش و راحتی مادر می شوند راتحریک می‌کند، سبب انقباض رحم می شود که این امر به خروج جفت و کاهش خونریزی پس اززایمان کمک می کند.

 

وی خاطرنشان کرد: تماس پوست با پوست مادرو نوزاد و تغذیه اولیه با آغوز با کاهش مرگ و میر در ماه اول عمر ارتباط دارد، همچنینبا افزایش تغذیه انحصاری با شیر مادر و افزایش طول مدت تغذیه با شیر مادر در ماه هایبعدی نیز ارتباط دارد که منجر به ارتقاء سلامت و کاهش مرگ و میر های بعدی می شود.

 

منبع:webda.behdasht.gov.ir

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)